יוגה

כללים לתרגול יוגה

  • חובה להתייעץ עם רופא לפני תחילת ביצוע השיעור.
  • לסובלים מ: לחץ דם גבוה, בעיות לב, פגיעה בראש (זעזוע מוח), בעיות רציניות בעמוד השדרה (פריצת דיסק)
    אסור בשום פנים ואופן לבצע את תנוחות היוגה.
  • יש לתרגל על קיבה ריקה (ארוחה אחרונה כשעתיים לפני התרגול).
  • יש לתרגל עם בגדים נוחים.
  • יש לתרגל אך ורק על מזרן.
  • אין לתרגל אם חשים רע או חולים.
  • ברבות מתנוחות היוגה מופעלים שני צדי הגוף. אצל כולנו יש צד חזק וצד חלש. רובנו משקיעים יותר מאמץ בצד החזק ומזניחים את הצד החלש. נכון יותר להקדיש יותר מאמץ וכוח לצד החלש, כדי שיתאזן עם הצד החזק.
  • תנוחות שבהן מופעל צד מסוים, יש לחזור ולבצען גם בצד האחר.
  • שהייה בתנוחה: בתחילה נשהה בתנוחה רגעים ספורים, ועם הזמן נגדיל את משך השהייה. לעולם לא נעבור את סף המאמץ.
  • כניסה לתנוחה: ניכנס לתנוחה בצורה מבוקרת ואיטית, תוך כדי נשימה נכונה.
    השהייה בתנוחה: ננסה להקפיא את הגוף בתנוחה לזמן מסוים, לנשום נכון, להרפות את הגוף.
  • היציאה מתנוחה: באיטיות ובצורה מבוקרת נשוב למצב הבסיסי בשכיבה, ישיבה או עמידה. נרפה.
  • גמישות הגוף במצב אופטימלי בסביבות השעה 18:00.

 

"גרם אחד של תרגול שווה טון אחד של תיאוריה" סואמי שיבננדה

 

 

מדיטציה

מהי בעצם מדיטציה?

המילה מדיטציה מקורה בלטינית ופירושה: התבוננות פנימה, הקשבה, חיבור.
המטרה בתרגול מדיטציה היא כינוס החושים, חיבור ושליטה על ההכרה, השקטת גלי המחשבה.

לא פעם כשאנו מרוגזים או נרגשים, ואנו מתנתקים לרגע ממקור הסערה, אנחנו נרגעים – אם, כמובן, באותו רגע קצר של פרישה הצלחנו לחסום את החושים מלחוש, ואת המחשבות מלהתרוצץ. אם כל אילו קרו – עשינו מדיטציה.
אבל אנחנו עושים מדיטציה גם כשאנו הוזים בהקיץ, יוצרים, משתאים לנוכח נוף מדהים, וכשאנחנו מגיעים להישגים כבירים.
הפרק הזה נועד ללמד איך אפשר להגיע מתוך שליטה ובצורה מודעת וייחודית לאותם איים של רוגע, שלווה, שלמות וכוח. אותם מצבים שבהם מתקיים איחוד ואיזון בין הגוף, ההכרה והנפש.

איך עושים מדיטציה ?

  • על ידי כינוס החושים:
    לפרק זמן קצר, במקום לשמוע, להריח, לראות, לטעום ולמשש את מה שמחוץ לנו, נפנה את כל רגישויות חושינו אל עצמנו, פנימה.
  • על ידי חיבור ושליטה על ההכרה באמצעות שיטוט מודע בתוכנו.
  • על ידי השקטת גלי המחשבה. פשוט,לרוקן את הראש ממחשבות.

 

מתי אסור לבצע מדיטציה?

  • כשהגוף חולה, חלש.
  • כשהסביבה אינה מתאימה.
  • כשאי אפשר להתרכז.
  • במצב נפשי לא מתאים.
  • בדיכאון ובמשבר נפשי.
  • על קיבה מלאה.

 

איך מתרגלים מדיטציה?

  • בזמן ובמקום קבועים.
  • בסביבה נוחה, נקייה, מסודרת ונעימה, לצלילי מוסיקה שקטה.
  • כשאנחנו נקיים ולבושים בבגדים נוחים.
  • אין לאכול שעתיים לפני המדיטציה.
  • נשב על כרית נוחה באחת משלוש תנוחות הישיבה: ישיבה מזרחית, ישיבת "החכם", ישיבת חצי לוטוס (הערה: ישיבת לוטוס אינה מומלצת בגלל נזק בריאותי אפשרי בברכיים)
  • גוף יציב וזקוף, ראש למעלה, ידיים רפויות.
  • ניקח שלוש נשימות נכונות ועמוקות.
  • נאמר לעצמנו:"כל הגוף רפוי, כל הגוף רפוי, כל הגוף רפוי".
  • נעצום עיניים.
  • נתחיל לתרגל מדיטציה. זמן מרבי לתרגול: 10 דקות.
  • באיטיות ובעדינות נעורר את הגוף.
  • נפקח עיניים.